Maleisië (3) Taman Negara en Cameron Highlands

17-daagse Groepsrondreis Maleisië
Route: Kuala Lumpur – Malaka – Taman Negara – Cameron Highlands – Penang – Langkawi.
Groepsgroote: 18 personen      Reisorganisatie: FOX-reizen

Klikken voor de Reisschema

Naar Taman Negara.
Uitslapen was er niet bij. ’s Morgens vroeg de tassen naar de bus brengen, snelle ontbijt en dan, dan gaan we op stap…. Vandaag werd er alleen maar gereisd.
De rit naar Kuala Tembling Jetty duurde ongeveer 4 uur.

De Longtailboten

Hier stapten we over in een longtailboot die ons vervoerden naar het Mutiara Taman Nagara Resort.
Longtailboot is een lange smalle boot voortgedreven door een buitenboordmotor.
Het was ‘lange uren’ omdat we niet comfortabel zaten. Op een kussen van 4 cm dik zitten, en dat voor enkele uren, dat viel niet mee. Taman Negara is de oudste jungle van de wereld (130 miljoen jaar) en beslaat een oppervlakte van zo’n 4400 km². Diep in de jungle leven nog tijgers, olifanten en neushoorns. Deze laten zich echter zeer zelden zien. In het resort zagen we wel genoeg apen en varanen.
Na twee en half uur zagen we aan onze bakboord enkele drijvende restaurants en winkels. Aan de stuurboord een stijger vanwaar men via betonnen trap naar boven kon komen.

Mutiara Taman Negara Resort
Toen we aanlegden werden we begroet met ritmische geluiden en welkomstgezang.
Zestal dames zongen ons toe: “ selamat datang…. selamat datang…. selamat datang….”
(welkom…welkom…welkom…)

De bungalows

Een mooi resort in het oerwoud, ruime bungalows, die op goede afstand van elkaar staan.  Voor onze bungalow zijn jambu boom, blimbing cina boom en zoethout boom (kaneel).

Insektenspotten
Na ons dinerbuffet maakten we o.l.v. onze natuurgids een avondwandeling in het oerwoud. Het was zoals atijd in de tropen pik- en pikdonker. In de schijn van zijn zaklantaarn wist onze gids veel insekten te spotten inclusief de gevreesde bloedzuigers.  Twee bloedzuigers wisten, door hun ‘warmtesensoren, de weg te vinden naar de armen van één van de spotters. ’Vleermuizen en slapende ijsvogels werden niet overgeslagen. Het leek alsof hij ze van te voren geplaatst had. Het was heel erg leerzaam.

Canopywalk
De volgende dag, na het ontbijt gingen we  met onze natuur-gids op pad. Hij bracht ons naar de Canopywalk. We voeren eerst tien minuten stroomopwaarts. Tussen de bomen door zagen we ze al hangen, de touwbruggen. Over een totale lengte van 530 meter, zijn hoog in de boomtoppen een 9-tal touwbruggen gemaakt. De grootste overspanning is 90 meter en heeft maar liefst een hoogte van 45 meter!
Wat een ervaring, om zo hoog boven de grond op deze touwbruggen te lopen.
“Het is alsof je van boomtop naar boomtop loopt”.
Bang hoefde je helemaal niet te zijn, aan beide kanten van de touwbruggen zijn netten aangebracht. Elke dag worden deze bruggen en de bomen waaraan ze hangen gecontroleerd.
Vanaf deze touwbruggen, hadden we een uniek uitzicht op de jungle en als je niet bang bent om naar beneden te kijken, een tollend uitzicht in de diepe ravijn.

Na de lunch in het Resort, trokken we per kleine longtailboot dieper de jungle in.
Een bos wandeling van ongeveer 750 meter bracht ons bij een stroomversnelling met grote rotsblokken. We zouden hier gaan zwemmen, maar door veel regen en daardoor harde stroming, hadden we het maar niet gedaan.

Orang Asli
Laatste activiteit voor vandaag, bezoek brengen aan de Orang Asli dorp.
Deze oorspronkelijke bewoners van Maleisië, de stam Batek, geven de voorkeur aan een nomadisch bestaan, diep in het oerwoud. De orang asli  lijken veel op de bergbewoners van Seram en Papua (Melanesische ras). Ze hebben negroïde trekken, ofschoon ze niet direct verwant zijn met zwarte Afrikanen. De kinderen hoeven niet naar school te gaan. Ze leven van wat ze in het oerwoud kunnen vangen. Ze jagen met blaaspijpen op wilde dieren en kappen bamboe om hun tijdelijke hutjes te bouwen.
Voor ons demonstreerden ze hoe ze  vuur maken en hoe goed ze met de blaaspijp omgaan.

Orang Asli van Maleisië

Van Taman Negara naar Cameron Highlands.
Met onze longtailboten voeren we de rivier af terug naar Kuala Tembling Jetty. Vervolgens reden we over de ‘nieuwe’ weg naar de Cameron Highlands.
Onderweg zagen we rubber- en palmenplantages. Beide plantages zijn heel belangrijk voor de Maleise economie. Maleisië is de derde producent van rubber ter wereld, na Indonesië en Thailand. En is wereldwijd de grootste producent van palmolie.

De Cameron Highlands is een hoogvlakte in Maleisië, zo’n 150 kilometer ten noorden van Kuala Lumpur. De regio ligt 1500 meter boven zeeniveau en is daarmee het hoogste gebied van het Maleise vasteland. De temperaturen liggen tussen de 10° en 25° graden Celsius.
Deze hoogvlakten zijn genoemd naar William Cameron. WC ontdekte het plateau tijdens een expeditie in 1885.
Britse families, die in Maleisië gestationeerd waren, kwamen ook naar de hooglanden om te ontsnappen aan de hitte van de stad.
Cameron Highlands is vruchtbaar en voor het grote deel gebruikt als thee- en groenten plantages.

Hier (zie foto boven) logeerden we in het Strawberry Park Resort.
Een heel mooi hotel in neo Tudor stijl, voorzien van alle comfort.
We bezochten natuurlijk de theeplantage en de BOH-theefabriek (Best of Highlands). Helaas konden we geen rondleiding krijgen omdat de fabriek in renovatie was.

De Taman rama-rama of de vlindertuin was ook de moeite waard te bezoeken. Tegen een kleine vergoeding brachten de Orang Asli hier coconnetjes en andere insecten zoals wandelende tak/-blad, spinnen, slangen enz.  De coconnetjes werden bewaard tot dat ze uitkomen. Honderden kleurige vlinders vlogen rond. Daarnaast kon men slangen, spinnen, bladkikkers, wandelende tak/-blad en nog veel meer  bewonderen.