Maleisië (4) Penang

17-daagse Groepsrondreis Maleisië
Route: Kuala Lumpur  – Malaka – Taman Negara  – Cameron Highlands  – Penang  – Langkawi
Groepsgroote: 18 personen      Reisorganisatie: FOX-reizen

Klikken voor de Reisschema

De Pinang palm

De dagen in Penang
Na 2 nachten in Cameron Highlands vertrokken we naar het eiland Penang.
Het eiland (285 vierkante kilometer groot) ligt aan de noordwest zijde van het Maleisisch schiereiland, ook wel genoemd “the Pearl of the Oriënt”.
Het eiland heeft hoofdzakelijk een bevolking van Chinese afkomst.

Over de 13,5 km lange Penang Bridge, die in 1985 in gebruik is genomen, reden we  Georgetown binnen. Georgetown, de hoofdstad van het eiland Penang, is vernoemd naar de Britse Koning George III. De stad ligt aan de noordoostzijde van het eiland en telt, inclusief buitenwijken, zo’n 550.000 inwoners. Het is een drukke stad, hektisch en doet Chinees aan: de huizen, tempels, pagodes en clanhouses.
Nadat Penang in 1786 door de sultan van Kedah werd overgedragen aan de Engelsen, stichtte Sir Francis Light de stad Georgetown. Hij begon als eerste met de bouw van Fort Cornwallis.

Ons hotel Bayview Hotel Georgetown Bayview Hotel Georgetown staat niet ver van Fort Cornwallis vandaan.
Een mooi hotel aan de rand van het Centrum van Georgetown. We verbleven hier drie nachten.
’s Avonds staan langs de boulevard talloze ‘hawker-stalletjes’ waar je voor spotprijzen heerlijk (en veilig) kunt eten.
Penang wordt wel het “food paradise” genoemd. Populaire gerechten zijn: Satay, Roti Canai (vooral als ontbijt), Nasi Lemak (ook als ontbijt), Rendang, Murtabak, Laksa en Chicken Rice. Voor ons hotel wordt ’s avonds  ook ‘hawker-stalletjes’ (van het hotel) geplaatst, waar je ook lekker kan eten. Het was erg gezellig.

Citytour on becaks
Het was alsof we met schoolreis gingen. Iedereen was een beetje opgewonden.
19 fietstaxi’s (mal. Becak) stonden klaar, om voor ons een onvergetelijke Citytour te bezorgen.
De bestuurders (fietsers) zijn nagenoeg allemaal smalle dunne mannetjes met pezige spieren, donkerbruin gebrande lichamen. Breed lachend (met of zonder tanden) werden we begroet. We waren natuurlijk hun ‘klanten van de week’.
Sommige becaks hadden hun stereo op ‘rock en roll’ zender gezet …. en.. keihard…. zong Freddy Mercury van Queen  “We Will Rock You”……
Onze gids in Penang was Hamid, een product van maleise vader en indiaase moeder.

Van het hotel reden we langs de begraafplaats, waar Sir Francis Light begraven was. Daarna richting de boulevard naar de Fort Cornwallis.

Fort Cornwallis

Vroeger was het, het verdedigingsbolwerk van het eiland. Het fort kijkt uit over het water tussen het eiland en het vasteland. Er staat nog een oud, beroemd Nederlands kanon, dat “Seri Rambai” wordt genoemd. Vrouwen hangen over de loop van het kanon bloemen, als offer voor vruchtbaarheid. Omdat niemand uit onze groep dat deed, gingen we maar snel verder naar de Weld Quay.

Weld Quay

Weld Quay en Clan Pieren
Weld Quay is de weg bij de oude haven, waar vroeger de mensen afscheid namen en elkaar verwelkomden. Er staan nu nog heel wat oude statige gebouwen.
Aan de waterkant vinden we clan pieren. Huizen, die boven het water op palen zijn gebouwd.
Ze werden in de 19e eeuw gebouwd door de Chinese immigranten. De meesten van hen werden veerman. We liepen tussen de huizen door naar een pier, vanwaar we de veerboten  konden zien varen. Met de komst van de Penang Bridge, varen er nog 2 veerboten van het vaste land naar Penang vica versa.
Naar ons volgend doel, een Kongsi Tempel was een kleine 10 minuten fietsen.
Omdat ik erg nodig moest, ging ik achter op de brommer van Hamid, die als een speer er naar toe reed.

Kongsi Tempel van familie Khoo

Khoo Kongsi tempel
Deze tempel werd gebouwd door de Khoo clan. Familie Khoo was een rijke Chinese handelaarsfamilie in de 17e eeuw. Zij richtten zich eerst op Malakka en later op Penang.  De Khoo Kongsi huizen vormden een soort stadsstaatje op Penang met zelfbestuur, financiën, scholing e.d. De tempel werd gebouwd in 1906, toen de welvaart van Khoo clan op zijn hoogtepunt was.
De tempel is een architectuur hoogstandje!

Op de terugweg naar het hotel fietsten ‘we’ door de kleurrijke wijken Little China en Little India. Gezellige wijken met veel kleine winkeltjes, eetstalletjes.
Men kan hier allerlei snuisterijen kopen…. bijna alles is hier te koop… In Little India stopten we bij een hindoeïstische tempel, waar je ook een kijkje mocht nemen. Een goede gelegenheid om wat te drinken en de becak-bestuurders wat rust te geven.

Bukit Bendera – (Penang Hill)
Voor onze 2e dag in Penang hadden we excursie naar Bukit Bendera & Kek Lok Si geboekt.
Zoals altijd stond de motor van de bus al te draaien toen we na ons ontbijt naar buiten kwamen.
Bukit Bendera – (Penang Hill) is met 830 meter, de hoogste berg van het eiland.
Een kabeltreintje bracht ons naar boven. Onderweg zijn enkele tussen-stationnetjes, waar vandaan paden naar het koele woud, naar parken en naar de bungalows lopen, die op de terrashellingen zijn gemaakt. De 500 mensen die op de heuvel wonen, hebben een kleine hindoe-tempel en een moskee gebouwd. Op de top wilden we van een prachtige panorama over de hoofdstad  genieten, maar helaas het mocht niet baten, het was heiig.
Van de Bukit Bendera gingen we naar het dorpje Air Itam (zwart water).
Air Itam ligt ongeveer 6 km van George Town, maar door de steeds aanwezige bebouwing, denk je nog steeds in de hoofdstad te zijn.

Kek Lok Si – Tempel van het paradijs

Kek Lok Si (Tempel van het Paradijs).
Boven het dorpje Air Itam verheft zich de Kek Lok Si (Tempel van het Paradijs). Dit is de grootste boeddhistische tempel van Maleisië. Naast enkele bijgebouwen is er een 32 hoge tempeltoren, waarin ontelbare boeddha beelden staan.
Men noemt dit wel de ‘pagode van de tienduizend Boeddha’s’. Deze pagode is gewijd aan alle verschijningen van Boeddha.
Bij de ingang tref je een grote vijver vol met schildpadden, je vraagt je dan waarschijnlijk af hoe zoveel schildpadden in zo’n klein plasje kunnen overleven.  Om helemaal boven te komen, moesten we 1001 treden beklimmen. Van de treden was nauwelijks te merken, omdat we als  het ware door een tunnel liepen met aan beide kanten winkeltjes waar je van alles en nog wat te koop wordt aangeboden. ‘De weg naar de Tempel van het Paradijs, is vol met verleidingen”

Eiland tour
Onze laatste excursie op Penang: een tour rond het eiland. Hamid onze lokale gids in Penang gaat zijn laatste klus voor ons klaren. Van Sharon en Chauffeur Razman, hadden we in ons hotel in Penang afscheid genomen.
Marie-José, was nadat ze e.e.a. geregeld had, naar haar appartement gegaan. Ze woont  sinds 10 jaar geleden in Penang.

Met onze bus reden we van het hotel uit in westelijke richting naar een kleine haven, waar de plaatselijke vissers zijn. De vissers zaten met zijn allen hun ‘kapotte’ netten te herstellen.
Eén van de vissers was net terug van zee. Met zijn boot was hij de zee opgegaan en de hele nacht gevist. Hij gebruikte hiervoor een werpnet.

Twee grote emmers vol met vissen, diverse soorten en groottes waren de nachtopbrengst. Eén van de vissoorten herken ik, de de baby jaws, we noemden toen in Merauke ‘ikan sembilan’ (ikan=vis en sembilan=negen). Toen ik dat zei, knikte de visser en lachte “Ja, inderdaad zo noemen we ze hier ook”. Ikan sembilan heb ik nooit lekker gevonden, de vis heeft nagenoeg géén smaak en het vlees is zacht.

Slangen Tempel
Nadat we afscheid genomen hadden van de vissers reden we langs de kustweg naar het zuiden (kilometerpaal 14) in Sungai Kluang, dichtbij Bayan Lepas naar de Slangen Tempel (snake tempel).
Als je de trappen naar de tempel beklimt, zal je niets ongewoon opvallen. Maar eenmaal binnen zag je overal slangen. Ze lagen op altaren, vazen, tafels, beneden en boven. Het wemelde er van deze ‘gladde’ dieren. Er is buiten zelfs een boom voor de ‘kleintjes’. Deze slangen hebben uiteraard geen giftanden.

Onze tocht ging verder langs Penang International Airport naar Teluk Kumbar.
Van hier reden we in de noordelijke richting door de plaatsen Pekan Genting en Balik Pulau (=andere kant van het eiland).
Onderweg stopten we bij een fruitkraam, waar wij verschillende tropische vruchten konden proeven en waar onze kennis over de tropische flora werd getest.

Een bezoek aan een batikfabriek was onontkoombaar. Verplichte nummer voor de gidsen. Een minimale uitleg van hooguit vijf minuten daarna linea recta naar de showroom…..
Hierna reden we door het meer toeristische deel van Penang, de Batu Feringhi Beach naar ons hotel.