Maleisië (5) Langkawi

17-daagse Groepsrondreis Maleisië
Route: Kuala Lumpur – Malaka – Taman Negara – Cameron Highlands – Penang – Langkawi
Groepsgroote: 18 personen      Reisorganisatie: FOX-reizen

Klikken voor de Reisschema

De dagen in Langkawi
De laatste dagen van onze vakantie brachten we door in een 3 sterren-resort in Langkawi. ’s Morgens vroeg om 07.30 uur verlieten we het hotel in Georgetown en reden naar de haven.  Hier namen we de boot naar (hoofd)eiland Langkawi.
De boottocht  naar plaatsje Kuah op Langkawi duurde 3 uur.

Burung Helang het symbool van Langkawi

De Langkawi Archipel ligt in het noordwesten van Maleisië, net onder de territoriale wateren van Thailand. Deze bestaat uit 99 eilanden, waarvan er slechts drie bewoond zijn. De bewoners zijn voornamelijk echte Maleisiërs, dit in tegenstelling tot het vaste land.
Langkawi is een prachtig groen tropisch eiland in de azuurblauwe Andaman Zee. Het eiland heeft een uitbundige tropische begroeiing, parelwitte stranden, prachtige rustige baaien en een glasheldere zee met tal van prachtige koralen en tropische vissen. Het eiland is voornamelijk voor de natuurliefhebbers en de rustzoekers.  De natuur is werkelijk prachtig.
Op Langkawi is er nog geen massatoerisme, ondanks een duty-free status.
Hoe Langkawi aan zijn naam kwam, zijn  verschillende theorieën.
Eén daarvan is de naam ontleend aan ‘burung helang’, het Maleise woord voor ‘adelaar’. Toen we de haven van Kuah binnenvoeren, zagen we in de verte een reusachtig standbeeld van een adelaar, het symbool van het eiland.

Mutiara Burau Bay Resort
We logeerden in Mutiara Burau Bay Resort, drie kwartier rijden van  de haven Kuah.  Het Mutiara Burau Bay resort ligt aan de westzijde van het hoofdeiland van Langkawi. Het resort ligt naast het Berjaya Langkawi Beach en Spa Resort, beide resorts delen de Burau Bay.
Mooi gelegen resort, eenvoudige huisjes, vriendelijk personeel, zwembad, massage- beautysalon, eigen strand en mooie zonsondergang.

Behalve alle comfort die we hier hadden, was het resort erg diervriendelijk.
In MBB-resort zagen en hoorden we veel meer dieren dan in Taman Negara.
Apen, leguanen, varanen, verschillende soorten vogels, zelfs tukans (neushoorn vogels).

In het resort zijn er twee restaurants.  Het Sea Shell restaurant aan het strand. Hier trad elke avond een band op.
Toen wij aankwamen en de Resort aan het verkennen waren, moesten wij in het Sea Shell, noodgedwongen langer blijven ‘hangen’ omdat het onweerde.
Voor het eerst, dat wij zo’n onweer hebben meegemaakt…

Het Restaurant Mutiara Burau Bay Resort. Je kon hier  à la carte eten maar een aanrader was het buffet. Elke avond was er een wisselend buffet zoals Malaysian Delight buffet, International Buffet of Barbecue Buffet.
Toen we daar waren, kwam een folklore groep, die mooie Maleise dans liet zien.

Mangrove tour
De vijf dagen zon, zee, strand hadden we onderbroken door  mee te gaan met een mangrove tour. Het was zoals beloofd, een hele mooie excursie, inclusief  picknick op een ‘bounty’ eiland.
Na een klein half uur rijden van ons MBB-resort,  kwamen we aan bij de Sungai Kilim (Kilim rivier).
Een boottocht  door Kilim Natuur Park was een onvergetelijke ervaring. We stopten bij een vleermuizengrot, Gua Kelawar. In de grot hingen honderden vleermuizen te slapen. Hun uitwerpselen stonken enorm. In de grot zijn volop stalagmieten en stalagtieten te zien.
In het mangrovebos daar buiten,  dartelden kleine krabben op de modder tussen de boomwortels. Mangrove bomen groeien in het water, de wortels steken bij eb boven water en bij vloed staan ze onder water.
Onze gids Wicki weidde ons helemaal in, over het leven in het mangrovebos.
O.a. over de giftige sap van de buta-buta (buta = blind)  boom.  Bij aanraking met de ogen kan men blind raken. We zagen natuurlijk verschillende soorten apen, slangen, hagedissen, varanen …..
Bij een speciaal aangelegde bassins, ‘fishfarm’, maakten we nader kennis met verschillende soorten vis, die het magrovegebied bewonen.
Vooral de spugende vis stal de show. De op 25 cm hoog tegen een plank geplaatste brood, spuwde hij probleemloos naar beneden om te kunnen opeten.

Vanuit de andere boot voerden de toeristen adelaars (burung helang). Met tientallen  komen ze op het brood af.
Voordat we de zee op gingen, deden we eerst een belangrijk missie. Om de toeristen een gevoel te geven ‘iets goed voor de natuur’ te betekenen, vroeg de gids ons mee te helpen met planten van jonge mangrovebomen. En natuurlijk deden we dat graag.
We voeren daarna langs de talrijke onbewoonbare eilandjes de zee op.
Bij één van deze eilanden, voeren we de clownvisjes met brood. Mooie fel oranje gekleurde visjes.
Op een ander eiland met witte strand stopten we voor de lunch. Sommigen gingen het ‘lauwe’ water in terwijl Wicki en zijn assistenten de ‘picknick lunch’ klaarzetten.
Een heel goede afsluiting van een leerzame en leuke excursie.

Bekijk hier de foto’s
Naar Langkawi & Mangrove Tour
Mutiara Burau Bay Resort

Naar Startpagina

Een Reactie op “Maleisië (5) Langkawi

1. Weer genoten van uw reisverslag!

Heb zelf ook weer even mijn Maleisie albums bekeken..
    ik zat trouwens op Langkawi in Pantai Chenang (AB Motel).. kent u dat? was ook erg mooi!