3e dag Walk Challenge China 2008.

18-daagse Groepsreis China  –  van 23 juli t/m 9 augustus 2008.
Georganiseerd door ‘Stichting Jubileum 3 Daagse China 2008’ in samenwerking met OAD Reizen. Verblijf in Dalian van 24 tot en met 28 juli 2008.  In Beijing van 29 juli tot en met 8 augustus 2008.
Groepsgrootte: 626 personen.

Beijing 6 augustus  2008. Het wandelprogramma van de Walk Challenge China 2008 bestaat uit een drietal prestatiewandeltochten als Aanloop naar de Olympische Spelen. De eerste tocht is op zondag 27 juli jl. gehouden in de stad Dalian. De 2e , is een wandeltocht op de Chinese Muur, die op 31 juli plaatsvindt.

Evenals de andere tochten, heeft de Chinese media veel belangstelling voor onze WCC 2008 laatste wandeldag. Niet alleen de CCTV1 en CCTV2, nu ook de Olympische tv-zender.

Interview met CCTV2

De wandeling van vandaag bestaat evenals de 2e wandeldag uit 2 etappes. Het eerste deel van de wandeling gaat door de tuinen van het ‘Oude’ Zomerpaleis of Yuanming Yuan (de tuin van volmaaktheid en licht) over een afstand van 7-8 km. Het 2e gedeelte in de mooie tuinen van het ‘Nieuwe’ Zomerpaleis of  Yihe Yuan met een afstand van 14-15 km.

De start
Vanaf het hotel vertrekken we met 3 bussen tegelijk naar de tuinen van het ‘oude’ Zomerpaleis.  12 bussen in colonne naar Beijing rijden is door de politie niet toegestaan. Bovendien zal daardoor bij de start en op de wandelroutes een enorme oponthoud ontstaan. 4 groepen van 3 bussen vertrekken om en om, met een tussentijd van een kwartier naar het ‘Oude’ Zomerpaleis (Yuanming Yuan).  Emmy en Tjak zitten in één van de bussen van de 1e groep.

Ruïne van Dashuifa (Europese bouwstijl)

Bij aankomst krijgen we onze eerste stempel en kunnen gelijk met onze wandeling beginnen. Emmy en Tjak lopen al enkele kilometers voor ons uit. We zijn ze, tot aan de finish niet  meer tegengekomen.

Wandelen in de tuinen van Yuanming Yuan
Entrée kaarten hoeven we tijdens deze wandelingen niet te kopen. Alles is van te voren geregeld.

De Yuanming Yuan is één van de 5 tuinen, die tezamen de zomerresidentie van de Qing-keizers vormen. ‘Wandelen door de Tuin van volmaaktheid en Licht’ (Yuanming Yuan) een te gekke gedachte.  Het is mooi weer en zo lopen we in het stralend ochtendlicht.  Helaas, zo volmaakt is het hier en nu niet meer. Overblijfselen van de eens zo lyrisch beschreven ‘Europese Paleizen’ liggen overal. Speciaal voor het ontwerpen van deze paleizen, liet de Qianlong-keizer enkele Jezuïten uit Europa  overkomen. Binnen de tuinen liggen grote stukken stenen, die eens delen waren van paleizen of een van de gebouwen erom heen.

De verwoesting
In 1860 werden alle paleizen en parken door Europese(Franse en Engelse) troepen verwoest als vergelding voor de keizerlijke weigering China te ‘openen’ voor de Westerse (o.a. opium)handel. De meeste waardevolle voorwerpen uit de paleizen werden geroofd. Yuanming Yuan verviel tot een ruïne. Wat gelukkig nog heel is, is het labyrint. De ‘speelplaats’ van de keizer en zijn concubines.

Het Labyrint

Het park
Na het bekijken van deze overblijfselen uit het verleden en wat tot nu toe gerestaureerd zijn, wandelen we verder langs de oevers van o.a. de Pengdao Yaotai (Meer van Geluk) en het Hanqiuguan meer. Mooie witte ‘hoge’bruggen,  verschillende soorten lotusbloemen  in bloei accentueren de harmonie van dit typisch Chinese park. Van een Chinese vrouw krijgen we een uitgebloeide lotusbloem om de ‘rijpe’ pitten ervan te proeven. De smaak is bijna dezelfde als die van de zonnebloempitten. Zo lopen we, genietend van alle mooie dingen, terug naar de bussen.

Bij de uitgang krijgen we ons lunchpakket en stappen in de bus, die klaar staat (indien het vol is) om ons naar de Yihe Yuan te brengen waar we met het 2e etappe van onze wandeltocht kunnen beginnen.

Foto’s: WCC Dag 3 – De tuinen van de ‘Oude’ Zomerpaleizen (Yuanming Yuan)

……………………………………………………………….………………………….……………..

Wandelen in de tuinen van het Zomerpaleis – Yihe Yuan
In Yihe Yuan is het opmerkelijk drukker dan in Yuanming Yuan. Veel lokale en buitenlandse toeristen, die in Beijing komen, hebben Yihe Yuan op hun agenda staan. Ook is Yihe Yuan een zeer geliefd oord voor de dagjesmensen uit Beijing.

Vanuit de bus worden we gelijk geleid naar de start bij de New Palace Gate, ter hoogte van de beroemde 17 bogen brug, de verbinding met het eiland van de Drakenkoning in het Kunming meer. Op dit eiland staan de Tempel van de Drakenkoning (Longwang Miao) uit de 18e eeuw en de Hanxutang. Hier vandaan bekeek de keizer bootraces. Op het meer zijn nu al veel boten en verschillende rondvaartboten te zien.

Voor de 17 bogen brug bevindt zich een bronzen os met op zijn rug een gedicht van Qianlong-keizer.

17 Bogen Brug

Historie
Het terrein van het Zomerpaleis bestaat voor drie kwart uit het Kunming meer.  Tijdens de Ming-dynastie (1368-1644) lieten de keizers rond het meer vele paviljoenen en de Tempel van Volmaakte Kalmte (Yuangjingsi) bouwen. Het geheel werd toen de Tuin van de Prachtige Heuvels (Haoshan Yuan) genoemd. De Qing-keizers lieten ten westen van Beijing diverse parken aanleggen, die tezamen bekend stonden als het Zomerpaleis. De Qianlong-keizer breidde de parken uit en liet op de Heuvel van Lang Leven (Longvity Hill), de Tuin van zuivere Golven (Qingyi Yuan) aanleggen.

Na de verwoesting van het ‘oude’ Zomerpaleis in 1860, liet keizerin-weduwe Cixi, op de plaats van Tuin van Zuivere Golven een nieuw Zomerpaleis bouwen. Zij gaf het geheel de naam Tuin van Vrede en Harmonie (Yihe Yuan).

Cixi verbleef graag in het Zomerpaleis. In 1900 werd het, na het Bokseropstand, opnieuw door de westerse troepen verwoest, maar Cixi liet het in 1903 weer restaureren.

Vrede en Harmonie
De wandelroute is met veel zorg uitgestippeld. Yihe Yuan, de tuin van Vrede en Harmonie, een terechte benaming. Buiten het toeristische deel van het park, heerst volle rust. Alleen wandelaars, verliefde koppels en natuurliefhebbers zijn hier te zien. We genieten van de mooie vergezichten met veel bijzondere bruggen, tuinen en watertuinen van verschillende soorten waterlelies en lotusbloemen.

De typische Chinese bruggen geven een speciale dimensie aan dit zeer mooi park.
Het is alsof je naar de schilderijen kijkt, die in vele Chinese restaurants in Nederland hangen. Dromerig, geheimzinnig, tikkeltje wazig, prachtige weerspiegelingen van bruggen in het rimpelloze water van het meer…. het is net in een droom..

De wandeling
Terug naar de wandeling. Hier, in deze mooie omgeving,  moeten we 12 -14 km lopen. “De eerste 10 km zijn vlak, maar daarna kan de hoogte oplopen tot 112 m” staat in ons handboek WCC 2008. De beloofde “pittige”klim, is nu nog nergens te bekennen. Niet aan denken, eerst gewoon lekker genieten.

Levende pijl

De medeorganisator van deze wandelingen is de zuster wandelbond van China, de China Volk Association (CVA). CVA zorgt voor de bemensing van de uitdeel- en stempelposten enz..
Bij de drukke gedeeltes van de wandelroutes in de beide tuinen, staat bij elke kruising van de weg of pad iemand van de CVA, die de wandelrichting aanwijst (levende pijl dus…).
Dat er misverstanden kunnen ontstaan, is daarom niet uitgesloten.

Op 2 punten van de wandeltocht in Yihe Yuan, komen we twee keren voorbij. Bij de eerste doorkomst op deze punten, moeten we eerst een lus van ± 2 km  maken, voordat we verder de andere richting gestuurd worden.
En zo overkomt verschillende wandelaars om wat voor reden ook, dat ze 2 maal dezelfde lus maken.

Extra kilometers voor ons wandeltalent
Ja, jullie kunnen nu zeker raden wie dat overkomen is …….  Tjak en Emmy (ons ‘jongste’ lid van de wandelfamilie). Extra kilometers voor het wandeltalent. Juist in deze lus zit een klim van kleine 500 m met een stijgingspercentage van 30%. (gevoelsmatig …meer).

Als Emmy voor de eerste keer tegen de steile helling opkijkt zegt ze: “ Bapa kami (O God) Tjak, hoe moet ik daar boven komen !”. Waarop Tjak rustig antwoordt:” Gewoon naar boven lopen”. Ook deze ‘zware’ test heeft ze met succes afgelegd, 2 maal zelfs.

Bruggentocht ?
Na de start lopen we aan de zuidelijke oever van het Kunming meer in de westelijke richting. De eerste mooie brug, die we tegenkomen is de Xiiuyi bridge. Bij het 1e punt, dat we 2x moeten passeren, worden we eerst geleid over de Westdijk. Het is hier erg mooi, een groot deel van de oever is vol begroeid met verschillende waterlelies en lotusplanten.  We passeren 3 bijzondere mooie, karakteristieke bruggen met klinkende namen als de Mirror bridge, Silk bridge en Willow bridge.

Samen met ons nemen veel wandelaars de tijd om van het vergezicht te genieten. Aan de overkant van het meer zie je tegen de Longevity hill (Wanshou Shan) de boeddhistische tempel, die door Qianlong is gesticht.

We vervolgen onze wandeling daarna om de West Lake en Back Lake richting de ‘hoofdingang’  (Donggong Men) van het Zomerpaleis, dat bewaakt wordt door een prachtige bronzen leeuw.
Onderweg hier naar toe passeren we zestal mooie bruggen o.a. de parabolische Jade Belt Bridge (Yudai Qiao).

Als we dichtbij de Donggong Men zijn, staan 2 CVA mensen, die ons langs de vroegere officiële gebouwen laten wandelen.  Hier is dan het 2e punt, waar we 2x er langs zullen komen. Op de binnenplaats tussen de officiële gebouwen zien we een bronzen eenhoorn uit de vroegere paleizen en 4 wierookbranders in de vorm van dieren. In de voormalige kantoorgebouwen worden nu expositie gehouden.

Overdekte galerij
Een paar minuten later lopen we in een overdekte galerij van 728 meter lang. Deze galerij loopt langs de oever en verbindt de gebouwen in het oosten en het westen. De steunbalken van het dak zijn prachtig beschilderd met landschappen en historische en mythologische scènes.

De beroemde Marmeren Boot (Qingyanchuan)

Marmeren Boot
We lopen o.a. langs het Paviljoen voor het Luisteren van Vogels (Tingliguan), vroeger een theater, nu een bekend restaurant.  Ten westen van Tingliguan, aan het einde van de galerij, ligt de beroemde Marmeren Boot (Qingyanchuan). Keizerin-weduwe Cixi liet deze bouwen uit een soort cynische humor, omdat zij voor het restaureren van het Zomerpaleis, de gelden gebruikte, die bestemd waren voor de wederopbouw van de Chinese marine.

‘Pittige klim’
Als we aan de west helling van de Heuvel van Lang Leven (Wanshou Shan) zijn, zien we de beloofde ‘pittige klim’.  Inderdaad  geen woord te veel gezegd. Bij de eerste stappen, merk je gelijk dat de knieën bijna tegen je kin komen (een beetje overdrijven natuurlijk).  Gesteund door ‘onze’ Nijmeegse ervaring in het ‘pushen’ bereiken we de top van de Heuvel van Lang Leven. Hiervandaan hebben we een mooi uitzicht op het meer en de vele paviljoenen onder ons.

Op weg naar de finish komen we langs de Zee van Wijsheid Tempel. De buitenmuren van de tempel zijn betegeld met tegels, met Boeddha beeld erop. Heel apart, echter op bepaalde reikhoogte is het hoofd van de Boeddha vernield. De vernieling vond plaats tijdens de Culturele Revolutie (wén gé).

Chinese Wedren
Aan het einde van deze bijzondere 3e wandeldag WCC 2008 staan de bussen, zoals altijd, klaar om ons naar het Grand Epoch City te brengen. Al vanaf de toegangspoort van de City, horen we de vrolijke meezingers van Jan Smit.  Het plein voor ons hotel kleurt helemaal ‘oranje’. De sfeer is ouderwets, net als op de Wedren in Nijmegen, dansende, hossende wandelaars en het gele vocht met twee vingerskraag, vloeit rijkelijk. De organisatie heeft het plein omgedoopt tot Chinese Wedren.

Bij de WCC 2008 tafel ontvangen we onze felicitaties en beloningen, waarna we ons dan in het feestgedruis storten. “En Emmy, ons nieuw lid in de wandelfamilie ?…  Ondanks het illegaal meelopen, heeft de organisatie gemeend, dat zij voor deze uitzonderlijke prestatie haar medaille meer dan waard is”.

Foto’s: © Ahiolo
WCC Dag 3 – De tuinen van het Zomerpaleis – Yihe yuan (1)
WCC Dag 3 – De tuinen van het Zomerpaleis – Yihe yuan (2)
WCC Dag 3 – De tuinen van het Zomerpaleis – Yihe yuan (3)

Naar Startpagina

Een Reactie op “3e dag Walk Challenge China 2008.

1. Annis, het lezen van je reis- en wandelverslag en het bewonderen van je mooie foto’s van W.C. China 2008 doet ons de hele reis- en wandelervaring herbeleven. Onze welgemeende respect en hartelijk dank daarvoor. Veel liefs en groetjes,