5 dagen in Dalian – China (2)

18-daagse Groepsreis China  –  van 23 juli t/m 9 augustus 2008.
Georganiseerd door ‘Stichting Jubileum 3 Daagse China 2008’ in samenwerking met OAD Reizen. Verblijf in Dalian van 24 tot en met 28 juli 2008.  In Beijing van 29 juli tot en met 8 augustus 2008.
Groepsgrootte: 626 personen.

klik hier voor de kaart   Foto’s: © Ahiolo

Wat te doen in Dalian
Wat erg leuk is om te doen is wandelen over het Xinghai-plein. Het is een hele grote plein, volgens sommige gidsen, de grootste in Azië.
Dit plein is in 1997 gebouwd om de terugkeer van Hong Kong in China te vieren. Het plein, 150.000 vierkante meter, is ruwweg 2 x zo groot als het Tianmen plein in Beijing en is aangelegd op een oude vuilnisbelt.
Het ontwerp van het plein combineert Chinese traditie en moderne opvattingen.
Midden op het plein staat een zuiver witte marmeren zuil. De zuil is 19,97 meter hoog en 1,997 m in diameter, hiermee aangevend dat in 1997 Honk Kong werd teruggegeven aan China.

Het Xinghai-plein

Het is hier erg druk met mensen, die van alles en nog wat foto’s willen maken. Onze ‘grote’, donkere Surinaamse medereizigster trekt de meeste aandacht. Alle (kleine) Chinese mannen willen natuurlijk met haar vereeuwigd worden.
Op dit plein is dan ,over een paar dagen, de finish van onze 1e dag WCC-wandeltocht.
Momenteel is hier het ‘bier festival’ aan de gang. Een festijn, waar men met grote pullen bier rondlopen en naar ‘lederhosen muziek’ luisteren.. en dat, dat gebeurt hier in China.
In onze wandel lunchpakket krijgen we ieder twee bonnen, waarmee we na de wandeling kunnen verzilveren voor 2 flessen bier van 0,5 liter. Bier (Chinese bier van 3,8% alcohol) is hier even goedkoop als water.

We brengen ook bezoek aan het Polar Aquarium, dit is een zee-aquarium met zeehonden, zeeleeuwen enz. Een spectaculaire dolfijnenshow is hier het hoogtepunt.
Daarna gingen we naar de trainingsbasis van vrouwelijke politie te paard van Dalian.
Dit bezoek is ons helaas een beetje tegengevallen. “Een kijkje nemen, hoe deze vrouwen worden getraind en in de paardenstallen.”  staat in onze folder. Daar ben ik erg benieuwd naar. Echter, het beperkt zich tot ‘kijken in de stallen’ en krijgen van wat summiere informaties, dat de paarden, die tot politiepaarden worden getraind, ‘uitgeracede’ renpaarden zijn uit Hong Kong.

Bij alle excursies die we doen zijn de lunches inbegrepen. De Chinese lunches zijn zoals verwacht lekkerder dan het eten in het hotel. In het hotel is het eten aangepast aan de gasten.

Met de bus maakten we een tocht langs de kust van Dalian. Dalian ligt immers aan de Gele Zee. We genieten tijdens de rit van de mooie uitzichten, verlaten baaien, rotseilanden, de witte stranden, heldere blauwe zee. In de verte zien we zelfs vissers varen met hun boten. De meeuwen boven de boten verraden, dat ze een goede vangst hebben.

Gele Zee
Hoe ze aan de naam Gele Zee komen…. ‘dat heeft te danken aan de Gele Rivier. De Gele Rivier (Huanghe) mondde vroeger uit in de Gele Zee’.  De 5464 km lange rivier heeft haar oorsprong in het Noord Chinese Kunlungebergte net ten zuiden van Gobi-woestijn. De Huanghe stroomt door Tibet naar de Ordos-woestijn, vanwaar zij grote hoeveelheden löss meeneemt. De Huanghe wordt daarom ook Gele Rivier genoemd door de gele kleur van al het löss, dat ze meebrengt.
Nu, sinds begin 1900, mondt de Gele Rivier  uit in de Golf van Bo Hai.

Bangchuidao  Island Scenic Zone
Een bezoek aan de Bangchuidao  Island Scenic Zone waar het ‘State Guesthouse’ staat is de moeite waard. Dit ‘guesthouse’ is gebouwd rond 1950 en diende als zomer- cq vakantieverblijf voor de buitenlandse VIP gasten en als conferentie- en vergaderlocatie van de Chinese leiders. Na de renovatie is er een nieuwe  vleugel bijgebouwd voor toeristen en lokale bevolking. Het State Guesthouse is prachtig en rustig gelegen en omringd door mooie tuinen, bossen en bloemen.

Dat de tuinen zo bijzonder zijn, zijn de Chinese fotografen niet ongemerkt gebleven. Bruidsparen komen hier op en aan om hun mooiste dag vast te laten leggen. Sommigen zijn wel, anderen nog niet getrouwd, maar in gehuurde bruidstoilet kan je je ook laten fotograferen. Dat kunnen we duidelijk zien aan, wat de dames onder hun bruidsjurk aan hebben.

Op de 26ste juli hebben we een halve dag excursie gepland omdat we ’s avonds het officiële openingsbanket in het hotel hebben. We zijn als eerst naar de ‘Changxing Farmer’s Market’ gegaan. Eén van Dalians grootste lokale markten. Alle dagelijkse waren zijn hier te koop.  (Visafslag en vismarkt)

We brengen hierna een bezoek aan een Chinese familie thuis. Alles over hun dagelijks leven kunnen we vragen stellen. In een smaakvol ingerichte 2 kamer appartement wonen een gepensioneerde vrouw, haar zoon en schoondochter. Als we onze thee hebben gedronken, bedanken we de vrouw des huizes en gaan we naar een Chinese kleuterschool. De kinderen hebben speciaal voor ons, dansjes en (Engelse)liederen geleerd.
Het is erg vertederend te zien hoe vrolijk en open de kinderen kunnen zijn.

Een bezoek aan Dalian is dan pas compleet als je Dalian vanuit de 360 meter hoge Sightseeing Tower heb aanschouwd.

Foto’s: © Ahiolo
Foto’s 5 dagen in Dalian – China (2)
Foto’s 5 dagen in Dalian – China (3)