2e Pelgrimstocht in Israël 2010 – 11

Dag 10. 12 mei 2010 – Gisteren tegen de middag kwamen we aan in onze laatste overnachtingsplaats in Israel.. Na ons woestijn avontuur, was weer heerlijk in een luxe hotel te zijn. De 5 sterren Leonardo City Tower hotel in Tel Aviv, biedt ons alle luxe die je maar wensen kunt, zwembad met bubbelbad, fitnessruimte enz..
Het hotel staat in een moderne wijk van Tel Aviv, waar veel orthodoxe Joden wonen. Opvallend in ons hotel, dat het altijd gezellig druk was in de lobby. Overal zaten koppels van orthodoxe Joodse komaf, heel netjes gekleed, tegenover elkaar aan tafel, te praten.
Danja, onze gidse vertelde dat hotels en restaurants in deze buurt, favoriete dating locaties zijn voor veel aanstaande orthodoxe Joodse koppels.

Dating op de Joodse orthodoxe manier
Dating speelt in de Joodse traditie een erg belangrijke rol. Dating wordt gezien als een serieuze zaak en is niet bedoeld voor vermaak. Dating is bestemd voor volwassen mannen en vrouwen die de huwbare leeftijd (18 jaar) hebben bereikt en opzoek zijn naar een levenspartner.
De Talmoed stelt vast dat een man niet mag trouwen met een vrouw totdat hij haar ontmoet en zij hem bevalt. En een vrouw mag niet trouwen totdat zij volwassen genoeg is om haar eigen beslissing te maken.

De Joodse wet sluit uit dat man en vrouw, die niet getrouwd zijn, privé in één ruimte verblijven. Het zou makkelijk kunnen leiden tot handelingen waarvan men later spijt krijgt.
Het beste is om elkaar te ontmoeten in een openbare ruimte zoals een restaurant, hotel of een park.

Zwembad van Leonardo City Hotel Tel Aviv

Je zal vinden die je zoekt
De focus van de date is te bepalen of deze persoon die men ziet, de kwaliteiten en waarden heeft die de twee in staat stelt harmonieus en gelukkig met elkaar te leven voor de rest van hun leven.

Dating is echter een kunst. Het vereist dat de geest het hart controleert. Wanneer de geest en het hart met elkaar in overeenstemming zijn dan is de persoon die je zoekt geschikt.
Dit houdt in dat de ontmoeting met een uitgebreid gesprek moet plaatsvinden. Met andere woorden, géén date bij de bioscoop waarbij de emoties een grote rol spelen. Een serieuze date, waarbij je over jezelf en je familie praat, legt een sterke fundering voor een huwelijk.
Wanneer je op de romantische toer gaat voor het trouwen zal het huwelijk later snel uit elkaar vallen.

Kort samengevat: de succesformule voor dating is dat het hart de geest moet volgen. Wanneer de geest het hart volgt leidt dit vaak tot een mislukking.

Vandaag de 12e mei, staat onze terugreis gepland. Omdat we pas om 13.00 uur vanaf het hotel naar de luchthaven zouden vertrekken, grepen sommigen van ons de kans om in de ochtenduren nog e.e.a. in Tel Aviv te bezichtigen.
Wij echter, gebruikten deze ochtend om uit te rusten en in de buurt van het hotel te ‘hangen’.

Later, in de bus onderweg naar Ben Gurion Airport las René ons voor uit Psalm 134, een pelgrimslied.

“Zegen de Heer, u allen, die de dienst van de Heer verricht en in het huis van de Heer staat, nacht aan nacht.
Hef uw handen op naar het heiligdom en zegen de Heer.
Moge uit Sion de Heer u zegenen, die hemel en aarde gemaakt heeft”.

Daarna zongen we onze chauffeur David en gids Danja toe: dat ’s Heeren zegen op u daal.
Zo, namen we afscheid van onze chauffeur David, gids Danja en van het land, dat een bijzondere plaats inneemt in ons hart, het land Israël.