2e Pelgrimstocht in Israël 2010 – 9

Dag 8. 10 mei 2010Menora, Yad Vashem en Elahvallei

Een korte rondrit door West Jeruzalem bracht ons naar de menora voor de Knesset, het parlementsgebouw van de staat Israël.

Menora
Menora is een zevenarmige kandelaar. Het was het oude symbool voor het Hebreeuwse volk en één van de oudste symbolen voor het jodendom in het algemeen. De menora symboliseert het brandende braambos dat Mozes zag op de berg Sinai. (Zacharia 4). De traditionele menora heeft zeven armen. Tijdens het chanoeka feest gebruikt men een kandelaar met negen armen, de chanoekia.

Mozes moest van God volgens precieze voorschriften een zevenarmige kandelaar laten maken en plaatsen in de Tabernakel bij de Ark van het Verbond, waarin de stenen platen met de Tien Geboden lagen (Exodus 25).

In de Eerste Tempel, gebouwd door koning Salomo, brandden er tien menora’s. Natuurlijk moest er voor de menora een groepsfoto van ons gemaakt worden. Na de fotosessie reden we verder naar het holocaust museum Yad Vashem.

Yad Vashem
Het holocaust museum Yad Vashem. De naam is ontleend aan Jesaja 56: 5, ‘ik geef hun in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken ( Yad) en een naam ( Vashem)’.

Yad Vashem ligt op de Har Hazikaron, dat letterlijk betekent de Berg van herinnering, in Jeruzalem.
Yad Vashem is gewijd aan het documenteren van de geschiedenis van de Joodse mensen tijdens de Holocaust periode.
Het is de herinnering, het verhaal van elk van de zes miljoen slachtoffers. Door de persoonlijke en emotionele betrokkenheid met de slachtoffers van de holocaust van onze gids Danja, had haar uitleg en persoonlijke verhalen een heel diepe indruk bij ons achtergelaten. Ook liet zij haar ring zien, die haar vader maakte van zijn vork die hij uit de concentratiekamp meenam.

De Driehoek
Het museum, dat veertig miljoen dollar heeft gekost en meer dan 4200 vierkante meter groot is, is ontworpen door de beroemde architect Moshe Safdie.
Het heeft de vorm van betonnen driehoek, die dwars door de ‘Berg van de Herinnering’ loopt en waarvan het begin en het einde uit de berg steken. Door het dak valt licht naar binnen, zodat de bezoekers overal, zo lang ze zich in driehoek bevinden, het daglicht kunnen zien.

Onder de grond, aan de zijden van de driehoekige corridor bevinden zich de galerijen waarin Yad Vashem aspecten van de Holocaust presenteert. De corridor wordt onderbroken door kloven, zodat de bezoekers via de galerijen door het museum zigzaggen. De kloven kondigen een keerpunt in de geschiedenis van de Holocaust aan.

In het begin van het museum maakten we kennis met het leven van de Joden in Europa en de discriminerende maatregelen die de Duitse nazi’s en hun collaborateurs tegen de Joden troffen.
Als wij verder door het museum liepen, werd de sfeer grimmig: de Joden werden weggevoerd uit alle delen van Europa of gedood op de plaatsen waar de nazi’s hen vonden. In het volgende deel van het museum staan de gruwelijke vernietigingskampen centraal.

Het Childrens Memorial
De diepste indruk maakte op ons allemaal de ruimte van het Childrens Memorial, daar kwamen de meesten stil en met natte ogen weer uit.

In de donkere ruimte branden er 5 kaarsen, die nooit gedoofd mogen worden. Door de reflectie in de spiegels, lijkt het alsof je in het heelal met duizenden sterren bevindt.
Langzaam liepen wij achter elkaar in het donker door de ruimte heen terwijl de namen, geboorteland en leeftijd van de, 16000 in de oorlog vermoorde kinderen, onafgebroken wordt genoemd…telkens weer…

Hal van namen
In de joodse religie is het heel belangrijk dat het lichaam na de dood begraven wordt, en dat het graf ongeschonden blijft. Van vele holocaustslachtoffers zijn geen stoffelijke resten overgebleven. Daarom is de “Hal van de Namen” bedoeld om niet alleen te laten zien welke kinderen zijn omgebracht, maar ook in de plaats te komen van een graf.

Immers in de Thorah staat: ‘Een mens is pas echt vergeten, als zijn naam vergeten is’.

Het museum terrein
Aan de Laan der Rechtvaardigen, worden mensen die veel voor het joodse volk hebben gedaan in de 2de wereldoorlog geëerd met een eigen boom. Zo ook de ons bekende Corrie ten Boom en Oskar Schindler. 3 dagen geleden hadden we steentjes gelegd op het graf van Oskar Schindler.

Er staan ook veel beeldengroepen en een oude wagon van een trein die joden vervoerde naar de concentratiekampen.

Na een indrukwekkend bezoek aan Yad Vashem, verlieten wij Jeruzalem richting Negev woestijn. Het was duidelijk te merken dat het bezoek aan Yad Vashem diepe indruk had achtergelaten bij de groep.

Elahvallei of de Terebintenvallei.
Vanmorgen bij het verlaten van het Caesar Hotel, hadden we ons uitgecheckt omdat we na ons bezoek aan Yad Vashem gelijk naar ons overnachtingsadres Negev Camel Ranch zouden gaan.

Het was erg stil in de bus na zo’n indrukwekkende ervaring in het Holocaust museum. De indrukken, verhalen, soms zeer emotioneel, die je in een korte tijd had opgenomen moesten ergens in je hersenen een plaats vinden.

Na een uur rijden, merkten we dat de natuur langzamerhand anders werd. Het werd hoe langer hoe droger, wat betekent dat we in het Negev woestijngebied kwamen.

Terebint behoort tot de oudste bomen die in de Negev woestijn of in Galilea groeien.

Echter, niet lang daarna kwamen we langs de Elahvallei, die zeker een bezoekje waard was. Een andere naam voor Elahvallei is Terebintenvallei. Terebint is een soort cederboom, waarvan het hout zeer duurzaam is. Elahvallei of de Terebintenvallei werd in de bijbel genoemd.

Saul sloeg zijn kamp op in de Terebintenvallei. Daar stelden de Israëlieten zich op tegenover de Filistijnen. Op de ene helling stonden de Filistijnen en op de andere de Israëlieten (1 Sam. 17:2).

Wat er hier eeuwen geleden gebeurde lezen we in 1 Samuel 17: 1-58. Hier versloeg David de schaapsherder de Filistijnse kampvechter Goliath.

Archeologische vondsten in de Terebintenvallei
Archeologen hebben in het westen van Judea in Khirbet Qeiyafa in de Terebintenvallei (Elahvallei) een potscherf gevonden met het oudste Hebreeuwse schrift.

Het wordt gedateerd begin 10e eeuw voor Christus. Het is uit de tijd van David of Saul. Ook had men een vesting blootgelegd uit die tijd waarin Israël strijd leverde tegen de Filistijnen.

Die vesting wordt nu genoemd Qeiyafa. Het bijzondere is ook dat die vesting een dubbele poort had. Sommige archeologen zeggen dat dit Shaaraim is (1 Sam. 17:52), omdat Shaaraim “dubbele poort” betekent en ook in het Terebintendal lag.

Hier beklommen we de heuvel, vanwaar we een weidse uitzicht hadden over de vallei. Staan onder de enige terebintboom, die op deze heuvel groeit, probeerde ik me voor te stellen van wat er eeuwen geleden hier afspeelde.

Foto’s © Ahiolo
Menora en Yad Vashem
Elahvallei

Naar startpagina

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s