Egypte 2011 – Sharm el Sheikh en Djebel Musa

Egypt Deze 15-daagse combinatiereis, van 10 juni tot en met 24 juni 2011, is een ideale vakantie om de Egyptische historie en cultuur te ontdekken en tevens te genieten van een heerlijke week aan de zonnige stranden van de Rode Zee. De eerste week maken we kennis met de rijke en mystieke geschiedenis van het oude Egypte tijdens een 8-daagse Nijlcruise.
Daarna vliegen we naar Sharm el Sheikh om een week zonvakantie aan de Rode Zee te houden.

Faraana Heights Resort
4* Prima Life Faraana Heights Resort, ligt in een rustige omgeving in de wijk Nabq Bay in Sharm el Sheikh. Faraana Heights bestaat uit verschillende niveaus en beschikt over meerdere (kamer)gebouwen in warme aardetinten, omgeven door verzorgde palmentuinen. Vanaf de receptie hebben we een prachtig uitzicht over het sfeervolle complex en de Rode Zee. In dit resort blijven we tot en met de 24ste juni. Om 22.00 uur vliegen we naar AMS.

Sharm el Sheikh.
Sharm el Sheikh (in de volksmond Sharm), was eens een klein vissersplaatsje, is nu uitgegroeid tot één van de meest mondaine badplaatsen van Egypte.
Strategisch gelegen tussen de Straat van Tiran en het zuidelijkste puntje van de Sinai woestijn, Ras Mohammed, is het gebied rond Sharm el Sheikh een van de rijkste en meest spectaculaire vakantie bestemmingen aan de Rode Zee.

Het hart van de toeristische faciliteiten bevindt zich in Naama Bay, waar de meeste hotels zijn gevestigd. Inmiddels zijn er diverse luxe accommodaties gevestigd aan de mooiste baaien rond Sharm el Sheikh.
Kleine bootjes die op zee dobberen, enkele strandparasols en handdoeken lijken het enige teken van leven te zijn.
Het heldere water nodigt de zwemmers, snorkelaars en duikers uit om van dit paradijs te genieten!.
De riffen beginnen bijna direct van de kant en het onderwater leven is adembenemend. Sharm el Sheikh is een unieke badplaats voor watersporters, zonaanbidders en natuurlijk voor de ‘avontuurlijke’ gasten die de woestijn willen intrekken per kameel of jeep.

IMG_3604 kl

We mogen ons tot deze ‘avontuurlijke’ gasten rekenen. Want tussen de vele aanbod van optionele excursies, trok er één onze speciale aandacht: ‘de beklimming van de Djebel Musa’.(Berg van Mozes) Het was een unieke kans om deze heilige berg te beklimmen en te bezoeken.

De beklimming van de Djebel Musa.

De Sinaïberg, de Horebberg of de Djebel Musa (Mozes-berg), is een heilige berg voor de Joden, Christenen en Moslims en zou zijn beklommen door Mozes. Veertig dagen bracht Mozes op deze berg door toen hij met de Joden uit Egypte naar het beloofde land trok. Lees: Verschijning van de Heer op de Sinaï (Exodus 19:1-20).
Hier ontving Mozes van God de stenen tafelen met de tien geboden (Exodus 20).
Dit wordt beschreven in het boek Exodus uit de Tenach en de Bijbel.
Sommigen denken echter dat de Horebberg uit de Bijbel niet dezelfde is als de huidige Sinaïberg, volgens de joodse traditie zou de berg verborgen land zijn.

Hoe dan ook, maken er jaarlijks duizenden pelgrims de klim naar de top van de 2285 meter hoge Djebel Musa.

De top is op 2 manieren te bereiken, via het dromedarispad, langer maar minder zwaar of via de zogenaamde pelgrimstrap, die achter het Catharina-klooster begint en 3750 treden telt, gemiddelde looptijd via pelgrimstrap 3 uren.

Tegen negen uur ’s avonds haalde de bus ons op voor een 3 uren durende rit in de Sinaïwoestijn naar het Catharina-klooster, waar we met de klim zouden beginnen.
Ons meegenomen ontbijtpakket, konden we in de cafetaria van het klooster achterlaten. Het was reeds donker toen we aankwamen. Van de gids kreeg ieder een zaklantaarn, immers de klim naar de top van Djebel Musa gebeurde in de nacht. De bedoeling was dat we voor zonsopgang de top zouden bereiken.
Een bedoeïnengids Medo, zal ons, een groep van 10 personen, langs het dromedarispad naar de top van de berg leiden. Percies 23.45 uur zette onze groep zich in beweging.

Ongeveer 50 m verder was een ‘camelstation’. Je kan ook op een dromedaris naar boven rijden voor E£ 120, 00.
Het dromedarispad is geen geplaveid pad, maar een pad dat uit een bergwand werd gehakt vol met gaten, losse stenen van verschillende grootte enz. het pad loopt zigzag tegen de bergwand op.
Inmiddels was het volle maan geworden, in de maneschijn was het pad goed te zien, we hoefden onze zaklampen nauwelijks te gebruiken. Het was zelfs beter om in het licht van de maneschijn te lopen, omdat door de schaduwen van de stenen op het pad, konden we zien waar de grote stenen liggen. Toch moesten we goed uitkijken waar we onze voeten neerzetten.

IMG_3724 kl

Het eerste uur liep de groep nog bij elkaar, voorop liep onze bedoeïnengids Medo in zijn lange bruine djellaba en even mooi traditionele hoofdtooi.
Langzamerhand zakte de tempo bij sommigen van ons. Onderweg zijn er gelukkig veel mogelijkheden om even uit te rusten in de zogenaamde ‘cafetaria’. Medo sprak met ons af dat wij bij elke cafetaria, op elkaar zouden wachten.
Het was goed ook want de kuiten en bovenbenen protesteerden behoorlijk.

We liepen van cafetaria naar cafetaria. U moet van deze cafetaria’s niet veel van voorstellen. Het was niets meer dan een vierkante ruimte, gemaakt van opgestapelde stenen, sommige aan de binnenkant bekleed met doeken en langs de wanden banken met dekens er op waar je kunt zitten.
Je kunt wel verschillende softdrinks, water, koffie of chocolademelk en wat versnaperingen kopen.
Wat de prijzen betreft, zou je haast zeggen: aangepast aan de hoogte waar je je bevind.

Aan sanitaire voorziening is ook gedacht, voor US $ 1,00 kunt u, als u in het ‘hokje’ kunt uithouden, uw behoefte doen.

Bij de laatste cafetaria rustten we ietsje langer uit, voordat we samen de laatste hindernis namen. Hier dicht bij de top van de berg, begon het al iets lichter te worden. Hoe hoger we kwamen, hoe lager de temperatuur werd, het was hier 18 graden Celcius.
In de winter (januari- februari) kan hier soms -10 graden Celcius zijn.
En dan, dan kwam onze laatste hindernis een uit de berg gehouwen ‘trap’ (soms naast elkaar gelegde stenenblokken) naar de top, een trap van 730 treden (volgens onze Hongaarse groepsgenote, ze had zelf geteld).
De (boven) benen weigerden voordurend om door te gaan, maar er was geen andere optie, het einddoel was nu zo dichtbij,… gesterkt door de aanwezigheid van zo vele deelgenoten, o.a. een grote bedevaartsgroep uit Brazilië, bereikten we de top van Djebel Musa.

Op de top staat een kapel, dat in 1934 is gebouwd als herinnering aan de kapel uit het jaar 363. Daarnaast staat een kleine moskee.

We waren op tijd om een mooie plek te bemachtigen om vandaar de opkomende zon te aanschouwen. Het was nog geen half vijf in de ochtend.
De horizon was slechts nog maar een zwarte streep, die heel langzaam veranderde in duizend warme kleuren.
Toen de zon, als een grote rood-oranje bal van achter de horizon omhoog kroop ging het gepaard met geweldige kleurrijke schouwspel.
De Djebel Musa veranderde in een ‘gouden’ berg. Geweldig wat een schouwspel.. een schouwspel van de bovenste plank.
Gods wonder… een nieuwe dag… een nieuw begin.
Wat een beloning voor een nachtje klimmen.

IMG_3682 kl

De vermoeidheid was reeds verdwenen als nacht voor de dag. Een vredige drukte op de top, rondom het kerkje en moskeetje. Duizenden foto’s werden geschoten, de cameraman van de Braziliaanse bedevaartsgroep verplaatste zich van de ene plek naar de andere om een zo goed mogelijk filmverslag te maken.
De meegekomen priester uit Brazilië las een stuk uit de bijbel, de groep zong daarna een lied, een devotie.
Zo beleefde, ieder op zijn/haar manier ieders aanwezigheid op de top van Djebel Musa.

Na zo’n anderhalf uur begonnen we aan onze afdaling. Het eerste half uur van de afdaling deden we samen.
Later splitste de groep zich in tweeën. Enkelen namen de pelgrimstrap van 3720 treden, terug naar het Catharinaklooster. We namen het dromedarispad terug. Nu het licht is geworden, zagen we pas hoe moeilijk het pad te belopen is.
Bij afdalingen moesten we goed opletten, waar we onze voeten neerzetten. Immers zandkorrels op gladde stenen kan valpartijen veroorzaken, wat ik regelmatig zag gebeuren en zelf ondervond.

Onderweg naar beneden, dacht ik steeds aan het verhaal van Mozes toen hij met de stenen tafels van de berg kwam. Vooral toen we bij een cafetaria stopten om even op adem te komen.
Ik keek naar beneden, zag een dal, waar duizenden mensen met hun tenten terecht kunnen. Ik stelde me voor, dat toen Mozes na 40 dagen met 2 stenen tafelen in zijn armen naar beneden ging en hier stopte naar beneden keek en zag dat de Israëlieten God ontrouw waren en een gouden kalf aanbaden. Wat een verdriet en teleurstelling voor Mozes geweest moest zijn en dat tot een verschrikkelijke woede uitbarsting leidde. Dit alles had ook hier af kunnen spelen.
Djebel Musa, Sinaïberg of de Horebberg ?.

IMG_3723 kl

Catharina-klooster.
Toen we bij het Catharina-klooster aankwamen zaten Medo en de trappenlopers op ons te wachten. Binnen anderhalf uur hadden we de afdaling gedaan.
Tevreden met onze prestatie begonnen we aan ons meegenomen ontbijtpakket.

Daarna konden we een kijkje nemen in het Catharina-klooster.
Vooraf aan de rondleiding vertelde onze SkyToursgids e.e.a. over het klooster. Dit Grieks-orthodoxe klooster werd gesticht in de 4e eeuw. Het is niet alleen het kleinste bisdom ter wereld, maar ook het oudste klooster dat nog in gebruik is.
In 337 droeg de Byzantijnse keizerin Helena op tot de bouw van een kapel op de plek, waar Mozes het brandende braambos had gezien.

Omdat er steeds meer kluizenaars en pelgrims hier naartoe kwamen, besloot keizer Justinianus in de 6e eeuw tot de bouw van een basiliek en een klooster.
Om de monniken te beschermen en om hen van dienst te zijn, stuurde hij ook nog 200 soldaten en slaven, die afkomstig waren uit het laagland van het huidige Romeni.
De bedoeïenenstam van de Djebelija zegt dat zij van deze groep af te stammen en werken tot nu toe voor de monniken. Onze gids Medo is ook afkomstig van deze groep.

Om negen uur ging een kleine deur aan de Noordzijde van de vestingmuur open voor de toeristen. De hoofdingang is gereserveerd voor de monniken.
Boven deze deur, aan de vestingmuur hangen houten hokjes, die dienden om in ‘onzekere’ tijden, wanneer de ‘normale’ weg werd afgesloten, bezoekers en proviand naar binnen te hijsen.
We liepen door een donker gangetje en kwamen uit op een smalle binnenplaats.
Van achter een hekje zagen we het plekje waar de brandende braambos zou hebben gestaan. Lees: Mozes geroepen (exodus 3: 1-22). Vijftien meter daar vandaan staat de, met planken afgedekte, put. Dit zou de bron van Jethro zijn.

IMG_3756 kl

Het plekje waar het brandende braambos zou hebben gestaan

In deze oude basiliek, die naar oudheid en historie ruikt, bekeken we de schitterende iconengalerij.
De sarcofaag met de relieken van de heilige Catharina heeft hier een speciale plaats gekregen.
Een loopgedeelte is gemaakt, zodat men de sommige waardevolle schatten niet kunnen aanraken. Foto’s maken en filmen is vanzelfsprekend verboden. Als teken van respect, mag in dit heiligdom niet gesproken worden.

Pal naast de basiliek staat een kleine moskee. Deze werd in 1106 gebouwd door een mammelukkensultan met het doel de moslim-souvereiniteit in het hart van het bisdom te plaatsen. De klokken van de basiliek mogen slechts op feestdagen luiden. Dat lijkt weinig, maar voor Egypte waar klokken luiden verboden zijn, is het heel wat.

Hoe Catharina-klooster aan haar naam kwam.
Legende: “Catharina van Alexandrië” was in 395 gestorven aan marteldood. Catharina kwam volgens de oudste overlevering uit een roemrijk patriciërsgeslacht en was de dochter van Costus, de gouverneur van Alexandrië. Ze kende alle werken van Plato uit haar hoofd toen ze nog maar vijftien was.
Ze was de Heer met hart en ziel toegedaan, en beloofde hem haar maagdelijkheid. Nauwelijks had ze dat gedaan, of keizer Maxentius werd verliefd op haar.
Op haar weigering om na zijn echtgenote de tweede dame aan het hof te worden, wilde hij haar dwingen haar geloof af te zweren onder bedreiging met gruwelijke folteringen.
Ook stuurde hij zijn veertig heidense filosofen op haar af om haar te bekeren, maar dit pakte een beetje verkeerd uit: in plaats van Catharina werden de geleerden bekeerd, en wel tot het Christendom.

Daarop wilde hij haar laten verpletteren met een rad waarop scherpe ijzeren punten waren gemonteerd. In plaats van Catharina brak echter het rad, getroffen door de bliksem. Hij wilde haar laten verbranden, maar het vuur waaide uiteen en verbrandde de beulen. Uiteindelijk lukte het dan toch haar te onthoofden. Uit haar halswond stroomde melk die de stad van de pest bevrijdde.
Hierna werd haar lichaam door engelen naar de Sinaïberg (Djebel Catharina) gebracht. Op deze plek werd haar lichaam rond het jaar 800 door pelgrims teruggevonden. Het was nog steeds in goede staat”.
De sarcofaag met de relieken van de heilige Catharina staat in de basiliek van Catharina-klooster.
In de 12e en 13e eeuw beheersten de kruisvaarders de regio en brachten de Catharina cultus naar Europa, waardoor het klooster tot nu toe een druk bezochte pelgrimsoord is geworden.

Canoneos40d_front_2 Foto’s © Ahiolo

Prima Life Faraana Heights Resort
Djebel Musa
Catharina-klooster

Naar startpagina

2 Reacties op “Egypte 2011 – Sharm el Sheikh en Djebel Musa

1. Hai Annis,

Dank je wel voor de mooie verslagen en prachtige foto’s over jullie trip naar Egypte. Ik heb weer genoten hoor! Klasse!
    Liefs voor jullie! XXX

2. Lieve schoonzuster, schoonbroer en Damaris,
    bedankt voor je bezoek aan Ahiolo en je reactie.
    We hebben heel veel indrukken opgedaan tijdens de vakantie. Nu de rust in de tent is teruggekeerd, kunnen we de tijd nemen om ze stukje bij beetje te verwerken. Veel tijd hebben we ook weer niet, want de 4-daagse staat voor de deur.
    June had Ineke gisteren nog gebeld, a.s. zondag komen June en Shana even langs.
    Nel, onze lieve groeten aan jullie daar.