Egypte 2011 – Nijlcruise 1

Egypt Deze 15-daagse combinatiereis, van 10 juni tot en met 24 juni 2011, is een ideale vakantie om de Egyptische historie en cultuur te ontdekken en tevens te genieten van een heerlijke week aan de zonnige stranden van de Rode Zee. De eerste week maken we kennis met de rijke en mystieke geschiedenis van het oude Egypte tijdens een 8-daagse Nijlcruise.
Daarna vliegen we naar Sharm el Sheikh om een week zonvakantie aan de Rode Zee te houden.

Vakantie is begonnen
10 juni 2011naar Luxor – Vanmorgen, na een korte nachtrust, namen we de trein vanuit Capelle Schollevaar naar Schiphol.
Half slapend stond Ineke op station Schollevaar voor de ticketautomaat en toverde ongewenst, 2 enkele reis naar Utrecht. 15-daagse reis naar Utrecht was beslist geen optie.
Ze had daarna gelukkig nog tijd genoeg om de juiste kaarten (naar Schiphol) uit de ticketautomaat te halen.
Omdat we niet veel overstaptijd hadden in Rotterdam, om de verkeerde kaarten terug te geven, had ik de conductrice in de trein hierover verteld. Geen probleem, met plezier schreef en gaf ze een begeleidend briefje mee, zodat we na onze vakantie het geld bij de Nederlandse Spoorwegen konden terugvragen.
De treinreis naar Schiphol ging, zoals verwacht, voorspoedig evenals het inchecken. We konden zo geholpen worden. Nu, wachten we op het boarding moment van de Transavia HV0301 naar Luxor – Sharm El Sheik..

De luchtveiligheidscontrole en instapprocedure verliepen gelukkig snel, immers er stond een rij van ongeveer 200 passagiers, die met dezelfde vlucht meewilden.
Eén geluk, we kregen zitplaatsen bij de nood-/vluchtluik, wat betekent: meer beenruimte, waardoor de vier en een half uur durende vlucht naar Luxor wel meeviel. Driekwart van de passagiers, moesten nog een uurtje langer vliegen naar Sjarm El Sheik.
Probleemloos zette de piloot de boeing 737 veilig op de Egyptische bodem neer. In het donker hadden we, vanuit de lucht, heel weinig van Luxor kunnen zien.
Dat komt de komende dagen zeker wel. De transferbus reed ons naar onze cruiseboot Princess Sarah, die uiteraard aan de kade op de rivier de Nijl lag, aan de overkant, de verlichte Tempel van Luxor.

IMG_3103 klUitzicht op de Nijl

Onze gids Bahaa, een Egyptenaar van Arabische komaf, handelde alle administratieve verplichtingen af terwijl we van onze welkomstdrankje genoten.
Na ons soupé, om 22.00 uur gingen we te bedde want morgen staat een lange warme dag op ons te wachten..wakeup call 07.00 uur.

11 juni 2011 Citytour Luxor: Tempel van Karnak en Tempel van Luxor.
Na het ontbijt deden we een citytour in paard en wagen door Luxor.
Voor onze groep stonden paard en wagens gereed om ons rond te rijden. Onze groep bestond uit 12 personen, waarvan 2 kinderen van 6 en 4 jaar. Aan sommige (minder kindvriendelijke) excursies deden het paar en de 2 kinderen niet mee.
De koetsier van paard en wagen reed ons naar de volksbuurten, waar we zelf kunnen zien hoe de mensen hier leven.
Ook bracht de koetsier ons door een authentieke Egyptische markt, waar nauwelijks toeristen te zien zijn. Je wordt hier overdonderd door groente, fruit, vlees en heerlijke geurende kruiden.
Het leek wel of we terug waren in de tijd en afdingen ? ’t is een must. Een leerzame tour die bijna twee en een half uur duurde..

Tempel van Karnak
In de middag bezochten we de imposante Tempel van Karnak, een indrukwekkende tempelcomplex, dat gewijd is aan het Thebaanse drietal Amon, Moet (vrouw van Amon) en Chonsoe (zoon van Amon en Moet).
In dit complex bezochten we verschillende tempels zoals tempel van Ramses II, Ramses III en Thietmozes III.
In de grote voorhof bevinden zich 3 kapelletjes gewijd aan Sedi II, die tijdens hoogtijdagen dienen als tijdelijke plaats voor de beelden van Amon (midden), Moet (links) en Chonsoe (rechts). Zo kunnen het gewone volk ook hun Goden aanbidden, immers het allerheiligste deel van de tempel was niet toegankelijk voor het gewone volk, slechts voor de koningen en de hoge priesters.
Indrukwekkend zijn de talrijke zuilengaanderijen, pylonen, standbeelden, sfinxallee en obelisken.

IMG_3185 klDe sfinxallee in de tempel van Karnak

Tempel van Luxor
Na een korte commercial stop bij een papyruswinkel, gingen we naar de tempel van Luxor, één van de best bewaard gebleven tempelcomplexen in Egypte, gewijd aan de goden Amon, Moet en Chonsoe.
Deze tempel, gebouwd tijdens het Nieuwe Rijk, ook wel genoemd Ipet Resy (harem van het Zuiden), kan men zien als een dependance van de tempel van Karnak, die 2 km naar het Noorden ligt.
De tempel is opgericht door Amenhotep III die de tempel bouwde op vroegere restanten van een tempel die door koningin Hatsjepsoet liet bouwen. Onder Toetanchamon en Horemheb werd de zuilengang verder voltooid. Ook onder Ramses II breidde de tempel zich uit.
Door Nectanebo I werd de dromos naar Karnak versierd met sfinxen. Alexander de Grote verbouwde de kapel voor de heilige boot en onder de Romeinse keizers werd de tempel gebruikt voor de keizerscultus.
De wanden van de tempels en van de ommuring zijn gevuld met reliëfs die de rituelen afbeelden, waaronder het Hepset (vruchtbaarheid) ritueel.
Men geloofde immers, dat zolang de farao vruchtbaar was, ook het land vruchtbaar bleef.