Egypte 2011 – Nijlcruise 4

Egypt Deze 15-daagse combinatiereis, van 10 juni tot en met 24 juni 2011, is een ideale vakantie om de Egyptische historie en cultuur te ontdekken en tevens te genieten van een heerlijke week aan de zonnige stranden van de Rode Zee. De eerste week maken we kennis met de rijke en mystieke geschiedenis van het oude Egypte tijdens een 8-daagse Nijlcruise.
Daarna vliegen we naar Sharm el Sheikh om een week zonvakantie aan de Rode Zee te houden.

15 juni 2011 Assoean: varen in een feloek
Een rustige dag, slechts één geplande activiteit, een uurtje varen in een feloek, een traditionele Nijlzeilboot.

Een feloek is een zeilvaartuig zonder verdek, die sterk op de Arabische dhow lijkt.
In de loop der eeuwen is de feloek maar weinig veranderd. Soortgelijke feloeken en dhows als vroeger varen nog steeds over de Nijl. De feloek en de hedendaagse dhow hebben één of twee masten, afhankelijk van hun lengte.

De schipper, geassisteerd door zijn 9 jarige zoon zorgde dat de boot, geruisloos over de gerimpelde Nijl gleed. De route die ze namen hadden we gisteren op weg naar het Nubische dorp gedaan, echter deze keer geen motorgeluid en dieselgeur.
Bij het Bloemeneiland stopte de feloek zodat we beter konden genieten van de vele vogels die het eiland aan en af vliegen. Wat een rust..

De graven van de edelen.
Op de terugweg zeilden we langs de Westoever van de Nijl aan de overkant van de kade, waar Princess Sarah gemeerd lag.
Tegen de helling zagen we graven van de edelen, deze grafkelders werden gebouwd aan het eind van het Oude Rijk en tijdens het Middenrijk en waren bedoeld voor prinsen, gouverneurs en hoogwaardigheidsbekleders van het oude eiland Yehu.
Langs de twee lange steile trappen met glijgoten werden de sarcofagen omhoog gehesen. Een trip met de feloek is erg rustgevend en de moeite waard om te doen…

Onze geplande excursies hadden we allemaal gedaan, vannacht om 04.00 uur voeren we terug naar Luxor. Deze komende 2 dagen, zijn dagen van ‘niets doen’

IMG_3582 kl
16 juni 2011 Assoean – Kom Ombo – Edfu – Esna – Luxor
Ik was vanmorgen heel vroeg op, het was pas 05.50 uur. Ik ging het zonnedek op en voelde, dat de temperatuur heel erg aangenaam was. Princess Sarah naderde langzaam de kade van Kom Ombo. Ik leunde tegen de reling aan en keek naar de opkomende zon achter de dubbeltempel van Kom Ombo. De kade was nagenoeg leeg.
2 jongens, die op de kade stonden hielpen de matrozen met het vastleggen van de boot terwijl een toeristenpolitie in zijn witte uniform onder de boom zat te dommelen.
Wat een geweldig, vredig schouwspel .. in tegenstelling tot enkele dagen geleden, waar hier, op deze kade verbale opstoot was tussen de toeristen en de straatverkopers. We bleven hier slechts enkele uren om de passagiers, die in Assoean aan boord kwamen de gelegenheid te geven de tempel van Kom Ombo te bezoeken.

Na het ontbijt voeren we verder naar Edfu. Vanaf het zonnedek genoten we van de activiteiten aan de Nijloevers.
Enkele minuten voor twaalven naderden we Edfu, waar we enthousiast werden verwelkomd en uitgenodigd voor het middaggebed, uit de luidsprekers vanaf de vele minaretten van de moskeeën.
Evenals in Kom Ombo stapte de groep uit Assoean hier uit voor een excursie.

We voeren verder de Nijl af en passeerden de sluizen van Esna. In Esna herhaalde zich de verkoop-taferelen net als op de heenweg, alleen deze keer vele, vele malen minder spectaculair (slechts 2 bootjes).
Vervolgens voer Princess Sarah door naar Luxor waar we onze laatste nacht aan boord doorbrachten.

17 juni 2011Binnenlandse vlucht Luxor – Sharm el Sheikh.
Onze Nijlcruise week liep ten einde, in de namiddag kwam onze bus ons ophalen om naar de luchthaven Luxor te brengen.
Een geweldige week, waar we ingewijd werden in historisch rijk verleden van Egypte en kennis gemaakt met het dagelijks leven van de Egyptenaren en het leven langs de rivier de Nijl.

Komende week wordt het een luie zon- en strandvakantie in Sharm el Sheikh. Samen met ons vlogen ook de rest van onze Nijlcruise-groep uit Nederland. Na het inchecken moesten de passagiers, die naar Sharm gingen, via de binnenlandse vertrekhal naar binnen en onderging daarom geen extra controle.
De vlucht naar Sharm duurde slechts 45 minuten. Ook in Sharm hoefden we met onze koffers de controle niet te passeren. Faraana Heights Resort…here we come !.

Canoneos40d_front_2 Foto’s©Ahiolo

Assoean: varen in een feloek